ضربه به سر و خون دماغ شدنارسال شده توسط در شهریور ۱۶, ۱۴۰۰

ضربه به سر و خون دماغ شدن

در این نوشته سعی داریم تا شما را با اهمیت ضربه به سر و خون دماغ شدن آشنا کنیم.  برای اطلاعات بیشتر در ادامه مقاله همراه ما باشید. یکی از علت هایی که بیماران به اورژانس مراجعه می کنند، ضربه به سر است که معمولا افراد از ترس اینکه نکند خونریزی مغزی صورت گرفته باشد و یا ضربه مغزی ای صورت گرفته است مطمئن شوند به بیمارستان ها و قسمت های اورژانسی آن برای رسیدگی سریعتر مراجعه می کنند.

اهمیت سر

سر مهم ترین عضو بدن محسوب می شود و در هر شرایطی باید در وهله اول  از سرمان مراقبت کنیم چرا که محافظ و سد دفاعی مغز در برابر آسیب های بیرونی است.

همانطور که می دانیم مغز مدیریت کل اعضای بدن را به عهده دارد و اگر قسمتی از مغز دچار آسیب دیدگی شود عوارض آن می تواند جبران ناپذیر و خطرناک باشد و همچین باعث رنجش جسم و روح افراد شود.

شاید شما هم افرادی را دیده اید یا خودتان هم جز آن دسته از افراد هستید که در کودکی و یا حتی در بزرگسالی دچار خارج شدن خون از بینی بوده باشید که به آن خون دماغ شدن می گویند و عوامل متعددی در بوجود آمدن آن نقش دارند.

اما یک نوع از خون دماغ شدن که جز دسته های خطرناک و حیاتی می باشد، خون دماغ شدن بر اثر ضربه به سر است که در صورت مشاهده و اتفاق افتادن آن باید سریعا به نزدیک ترین بیمارستان در محل زندگیتان مراجعه کنید.

انواع آسیب سر

ضربه مغزی

ضربه مغزی در حالتی ایجاد می شود که آسیب به سر در حدی باشد که باعث شود مغز آسیب ببیند. آسیب های ناشی از ضربه مغزی عمدتا موقتی است. اما گاها پیش می آید که آسیب ها بطور دائم عملکرد مغز را تحت الشعاع قرار دهند.

هموراژی یا خونریزی غیرقابل کنترل

این نوع آسیب باعث خونریزی در قسمت اطراف می شود. که به آن خونریزی زیرعنکبوتیه نیز می گویند.

این نوع آسیب باعث استفراغ و سردرد می شود.

هماتوم

این نوع آسیب موجب لخته شدن خون در قسمت خارج از رگ های خونی است. این بیماری بسیار جدی است و ممکن است باعث از دست دادن عملکرد دائمی مغز شود.

شکستگی جمجمه

برخلاف سایر قسمت های بدن که استخوانی نه چندان قوی دارند، اما جمجمه دارای استخوانی فوق العاده قوی است. اگر جمجمه سر بشکند، به راحتی مغز آسیب می بیند و بعد از آن بهبودی غیرممکن خواهد بود.

ادم یا تورم

هرگونه آسیبی به سر ممکن است موجب تورم یا ادم شود. اکثر صدماتی که به سر وارد می شوند، باعث تورم بافت های اطراف مغز می شوند اما اگر در مغز نفوذ کند، بسیار جدی هستند. جمجمه نمی تواند کشیده شود تا تورم را در خود جا دهد. بنابراین این تورم منجر به تجمع فشار در مغز شده و باعث می شود مغز به جمجمه فشار وارد کند.

آسیب آکسونی منتشر

آسیب آکسونی نوعی صدمه به مغز است که باعث خونریزی نمی شود ولی به سلول های مغز آسیب می رساند. آسیب به سلول ‌های مغزی منجر به عدم عملکرد آن ها می شود.

نتیجه آسیب به سر

جمجمه فضایی از جنس استخوان است که شامل مغز، عروق خون رساننده و مایعی است که حفره های درون مغز را پر می کند. اگر یکی از این اجزا رشد کند یا ایجاد ورم هایی که  در اثر ضربه وارد می شود، چون جمجمه استخوان منعطفی نیست در نتیجه فشار بر سایر اجزای جمجمه بوجود می آید. و اختلال در عملکرد مغز ایجاد می شود. اما هر ضربه به سری موجب آسیب به جمجمه نیست. اگر جمجمه آسیب ببیند، علائمی در فرد ظاهر می شود از جمله: سردرد، استفراغ، فراموشی، خونریزی، کبودی و … با دیدن این علائم پس از ضربه سریعا باید به پزشک مراجعه کرد. هوشیاری بیمار وقتی پایین باشد، اقدامات درمانی شدیدی باید برایش در نظر گرفت. البته کاهش هوشیاری متغیر است و هرچه شدیدتر باشد دال بر عاقبت بدتر برای مصدوم نیست.

پزشک حاذقی همچون دکتر بهروز مولوی با تجربه و تخصص بالایی که دارد، می تواند سریعا آسیب به سر را تشخیص داده و اقدامات درمانی لازم را انجام دهد.

ضربه به سر و خون دماغ شدن

بعد از خون دماغ شدن چه باید کرد؟

هنگامی که ضربه ای به سر وارد می شود و اگر بعد از آن شاهد خارج شدن مایعی قرمز رنگ از بینی بودید بهتر است آن را جدی بگیرید و خونسردی خود را حفظ کنید زیرا که ممکن است این خون بر اثر خون ریزی مغزی و یا لخته شدن خون در قسمتی از مغز باشد که بسیار خطرناک است و باید به قسمت اورژانس بیمارستان مراجعه شود.

در این صورت پزشک پس از بررسی ها آزمایشات عکس برداری را در مرحله اول انجام می دهد و مشخص می شود که ضربه به سر باعث بوجود آمدن چه مشکلاتی شده است یا خیر؟

خون دماغ شدن چه موقعی خطرناک است؟

خون دماغ شدن در حالت های عادی و در صورت طولانی نبودن آن خطرناک نیستند ولی در بعضی از موارد ممکن است بسیار خطرناک باشند. همچنین بعد از ضربه ای که به سر وارد می شود، اگر شاهد هیچ گونه علائم ظاهری نبودید، تا ۲۴ ساعت حواستان به فرد آسیب دیده باشد چرا که ممکن است علائمی را مشاهده کنید که نیاز به مراجعه سریع به پزشک است.

بیماری های مغز و اعصابمقالات

بیماری اعصاب محیطیتومور مغزیجراح مغزدیسک کمر