درمان تومور مغزیارسال شده توسط در بهمن ۲۰, ۱۳۹۸

درمان تومور مغزی

درمان تومور مغزی : به رشد غیرطبیعی توده ای در مغز، تومور مغزی گفته میشود. تومور مغزی دارای انواع گوناگونی است که بعضی از آنها تومورهای مغزی خوش خیم و برخی تومور مغزی سرطانی و بدخیم میباشند.

درمان تومور مغزی دکتر بهروز مولویامکان دارد ایجاد تومور مغزی و رشد آن از ابتدا در خود مغز شروع شود (توموهای اولیه مغزی) و یا به وسیله تومورهای دیگر نواحی بدن تا مغز گسترش پیدا کند. این نکته بسیار مهم است که سرعت رشد تومور مغزی می تواند تا حد زیادی متفاوت باشد. عملکرد سیستم عصبی، تحت تاثیر محل قرارگیری و سرعت رشد تومور مغزی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: جراح و متخصص مغز و اعصاب کیست؟

علائم

این بیماری با توجه به اندازه، سرعت رشد و محل تومور با علائم خاصی همراه است. لذا علائم و نشانه های متفاوتی دارد که عبارتند از:

• حالت تهوع یا استفراغ به دلایل ناشناخته
• آغاز و شدید شدن تدریجی سردرد
• اختلال در برقراری تعادل در بدن
• سردرگمی و ابهام در امور روزانه
• ایجاد اختلالات بینایی؛ مانند دید دوگانه و بینایی مبهم
• تغییر رفتار یا شخصیت
• اختلالات گفتاری
• اختلالات شنوایی
• از بین رفتن به مرور حس یا حرکت در یک پا و دست
• تشنج در کسانی که سابقه تشنج نداشتند.

دلیل بروز

باید گفت تومورهای مغزی اولیه، در خود مغز و یا در بافتهای اطراف آن مانند اعصاب جمجمه، غشاهای پوشش دهنده مغز، غده پینه آل و یا غده هیپوفیز ایجاد می شوند.

تومورهای مغزی اولیه، زمانیکه سلولهای طبیعی، اشتباها به جهش هایی در DNA خود دست می یابند شروع شده و این جهش ها دستور رشد و تکثیر را به سلولها می دهند و در صورت رشد سلولهای سالم زندگی می کنند. بنابراین در مغز توده ای از سلولهای غیر طبیعی که به وجود آورنده تومور می باشد، شروع به رشد می کند.

انواع تومور مغزی

مننژیوم: منشا این تومور از غشاهای مغز و نخاع میباشد. اغلب مننژیوم ها در مراحل ابتدایی که اندازه تومور کوچک است و روی بافت های مجاور فشاری وارد نمی کند، قابل تشخیص نیستند.

گلیوم ها: شروع این تومورها در نخاع یا مغز میباشد.

آدنوم های هیپوفیز: جزو تومورهای خوش خیم به شمار می آیند و در غده هیپوفیز مغز ایجاد می شوند.

تومورهای صوتی: تومورهای صوتی، خوش خیم اند و روی عصب کنترل کننده توازن و شنوایی که توسط گوش داخلی صورت می گیرد، تکثیر می یابند.

و …

درمان تومور مغزی

تومورهای مغزی (صرف نظر از این که اولیه بوده یا متاستاتیک، بدخیم بوده یا خوش خیم) به وسیله عمل جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی و یا حتی ترکیبی از آن ها درمان می شوند.

تصمیم گیری در خصوص نحوه درمان به عوامل گوناگونی بستگی دارد و هر موردی هم متفاوت از دیگری میباشد. لازم به ذکر است که هر روش درمان با خطرات و عوارض جانبی خود همراه است.

مغز و اعصابمقالات

انواع تومور مغزیتومور مغزیدلیل بروز تومور مغزیعلائم تومور مغزیمتخصص و جراح مغز و اعصاب