تومورهای نخاعی و علائم آنارسال شده توسط در مهر ۷, ۱۴۰۰

تومورهای نخاعی و علائم آن

تومور نخاعی یک توده‌ی بافتی غیرعادی در داخل یا اطراف طناب نخاعی یا ستون فقرات می‌باشد. این سلول‌ها رشد و تکثیر غیرقابل کنترلی دارند که ظاهراً با مکانیسم‌هایی که سلول‌های نرمال را کنترل می‌کنند، قابل کنترل نیستند. تومورهای نخاعی می‌توانند خوش‌خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) باشند. تومورهای اولیه در ستون فقرات یا طناب نخاعی به وجود می‌آیند، درحالی ‌که تومورهای متاستازیک یا ثانویه از سرطانی ناشی می‌شوند که از نقطه‌ی دیگری از بدن به ستون فقرات می‌رسند. در این نوشته به تومورهای نخاعی و علائم آن پرداخته ایم.

تومورهای نخاعی و علائم آنعلت بوجود آمدن تومور نخاعی

علت بروز اکثر تومورهای نخاعی ناشناخته است.

برخی از آن‌ها ممکن است براثر قرار گرفتن در معرض عوامل سرطان ‌زا ایجاد شود.

لنفومای طناب نخاعی، سرطان‌هایی که لنفوسیت‌ها (نوعی سلول ایمنی) را مبتلا می‌کنند، بیشتر در بین افراد مبتلا به اختلال سیستم ایمنی بروز می‌کند.

گاهی دیده می‌شود که بروز تومورهای نخاعی در برخی خانواده‌ها شایع‌تر است و این امر بیشتر به خاطر عوامل ژنتیکی می‌باشد.

در برخی موارد، تومورهای اولیه ممکن است به خاطر وجود این دو بیماری ژنتیکی ایجاد شوند.

علائم تومور نخاعی

علائم تومور نخاع بستگی به محل و نوع آن دارد، به خصوص وقتی که تومور روی طناب نخاع و یا ریشه اعصاب، رگ های خونی یا استخوان های موجود در ستون فقرات رشد می کند و تأثیر می گذارد.

به چند مورد از علائم شایع تومور اشاره می کنیم.

درد پشت و کمر که اغلب به سایر قسمت های بدن کشیده می شود.

بی حسی یا ضعف عضلات به خصوص در ناحیه دست ها و پاها

به سختی راه رفتن که گاهی اوقات باعث افتادن فرد می شود

کاهش حساسیت به درد، گرما و سرما

کاهش عملکرد روده و مثانه (بی اختیاری ادرار و مدفوع)

فلج بدن که بسته به اعصاب تحت فشار در اثر رشد تومور، با شدت های مختلف و در قسمت های مختلفی از بدن رخ می دهد.

تومور نخاعی چه عوارضی دارد؟

چه تومورهای سرطانی و چه تومورهای غیرسرطانی نخاع باعث فشار روی نخاع و اعصاب ستون مهره ها می شوند و در نتیجه باعث بی حسی و یا بی حرکتی قسمت های پایین تر از تومور می شوند و گاهی اوقات تغییراتی در عملکرد روده و مثانه به وجود می آورند.

این آسیب عصبی می تواند همیشگی باشد. اما اگر این تومور زود تشخیص داده و درمان شود، شاید بتوان عملکرد اعصاب را به آنها برگرداند.

بسته به محل قرار گرفتن تومور روی نخاع، می تواند این تومور مرگبار باشد.

تومور مغزیمقالات

تومور مغزیجراح و متخصص مغز و اعصابدیسک کمرسرطانمیگرن