بیماری کوشینگارسال شده توسط در مهر ۱۸, ۱۴۰۰

بیماری کوشینگ

بیماری کوشینگ یک نوع سندرم است که به دلیل افزایش هورمون کورتیزول در بدن ایجاد می شود. کورتیزول غده ای است که در قسمت فوقانی کلیه قرار می گیرد. این غده ها برای تنظیم فشار خون و قندخون و کاهش التهاب بدن بسیار ضروری هستند. اما وقتی بیش از حد تولید شود، سیستم بدن را دچار اختلال می کند. این بیماری معمولا در زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد. که البته قابل درمان است. اما خب یک بیماری زمان بری است. در این نوشته به بررسی جوانب این بیماری پرداخته ایم. پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

بیماری کوشینگ

علت بروز بیماری کوشینگ

شایع ‌ترین علت این بیماری، اثرات ناشی از داروهایی نظیر گلوکوکورتیکوئیدها یا استروئیدها است.

این داروها برای مواردی مانند آسم‌ یا بعد از پیوند عضو استفاده‌‌ می‌‌شوند که داروهای ضد التهابی قدرتمندی هستند.

سطح استرس بالا، از جمله استرس مربوط به یک بیماری حاد، جراحی، بارداری نیز ممکن است موجب بروز بیماری کوشینگ شود.

اعتیاد به الکل و سوء تغذیه از جمله موارد مهم دیگر ابتلا به کوشینگ است.

علائم بیماری کوشینگ

چاقی بیش از حد در قسمت سینه و شکم

تجمع چربی در قسمت شانه و پشت گردن

کبودی بی دلیل پوست

جوش های ریز پوستی

رشد بیش از حد مو در قسمت چانه

افزایش دفع ادرار و …

درمان سندروم کوشینگ

اولین چیزی که پزشک برای درمان کوشینگ بررسی‌ می ‌‌کند علت تولید بیش از حد کورتیزول است.

اگر به دلیل مصرف داروهای استروئیدی،‌ میزان کورتیزول افزایش یافته باشد، پزشک بررسی خواهد کرد که آیا‌ می‌‌توان دوز دارو را به آرامی کاهش داد یا نه.

یا اگر مشکل ناشی از تومور باشد، برای برداشتن تومور ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد.

اگر تومور از بین نرود، ممکن است در کنار جراحی به پرتو درمانی نیز نیاز باشد. همچنین در برخی موارد‌ ممکن است مجبور باشند از آن به جای جراحی استفاده کنند.

اگر عمل جراحی و پرتو درمانی موثر نباشد،‌ داروهای کنترل تولید کورتیزول تجویز می شوند.

البته این داروها‌‌ حتما دارای عوارض جانبی جدی نیز هستند.

نتیجه گیری

قسمت مهمی از زندگی با کوشینگ رژیم غذایی مطلوب است. با خوردن غذاهای حاوی کلسیم و ویتامین D از استخوان‌ها محافظت‌ می‌‌شود.

مقدار مصرف غذاهای سدیم‌دار و چرب نیز باید محدود شود.

البته پیشنهاد می کنیم در این رابطه حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

مورد دیگری که می توان به آن اشاره کرد، وان حمام گرم، ماساژ و ورزش‌های آرام در آب است که درد را تسکین‌ می‌‌دهد.

بیماری های مغز و اعصابمقالات

ام اسانواع بیماری های مغز و اعصابتومور مغزی