ام آر آی مغزیارسال شده توسط در اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۹

ام آر آی مغزی

ام آر آی مغزی : در تصویربرداری رزونانس مغناطیسی مغزی (ام آر آی) به منظور تهیه عکس‌ از مغز و سایر بخش های جمجمه از امواج رادیویی، میدان مغناطیسی قوی و کامپیوتر استفاده می‌ شود که بسیار دقیق ‌تر و شفاف تر از عکس هایی می باشد که با سایر روش ها گرفته می شود.

ام آر آی مغزی دکتر بهروز مولویدر این شیوه از پرتوهای یونیزه شده استفاده نمی شود و جهت انجام آن می بایست ماده حاجبی که به عنوان گادولینیوم شناخته می‌ شود، تزریق شود که احتمال بروز واکنشهای آلرژیک حاصل از آن نسبت به مواد حاجب یددار کمتر است.

متخصصان مغز و اعصاب به منظور تشخیص اکثر بیماری های مغزی نظیر تومورها، کیست ها، تورم، خونریزی، عفونت ها، ناهنجاری ‌ها، بیماری‌ های التهابی و سایر اختلالات مغزی از ام آر آی استفاده می نمایند.

ضمن اینکه از طریق این شیوه عکس برداری می ‌توان آسیب دیدگی های مغزی ناشی از سکته مغزی یا ضربه مغزی را تشخیص داد و صحت عملکرد شانت را مورد بررسی قرار داد.

با بکارگیری از ام آر آی می توان از بخش های گوناگون عکس‌ هایی تهیه کرد که با استفاده از شیوه تصویربرداری توسط سی تی اسکن یا اشعه ایکس یا سونوگرافی نمیتوان از این بخش ها عکس های واضحی گرفت.

لازم به ذکر است که عکس ها روی مانیتور کامپیوتر نمایش داده می شوند یا به روش های الکترونیک استخراج شده و به چاپ می رسند یا روی یک سی دی کپی می شوند تا مورد بررسی قرار گیرند.

این شیوه به ویژه در تشخیص اختلالات غده هیپوفیز و ساقه مغز بسیار مفید است.

عکس های دقیق ام آر آی مغزی به  پزشکان در ارزیابی بخش های گوناگون بدن و تشخیص بعضی بیماری ‌ها کمک شایانی می ‌کند.

کاربردهای ام آر آی مغزی

عکس برداری ام آر آی از سر به منظور بررسی علائم و نشانه هایی که به صورت ناگهانی بروز کرده اند یا نشانه‌ های مزمن مورد استفاده قرار می گیرد. این روش به منظور تشخیص برخی بیماری ها به کار برده می‌ شود؛ از جمله این بیماری ها عبارتند از:

• سکته مغزی
  • تومورهای مغزی
  • آنومالی های تکاملی
  • عفونت های مغزی
  • مشکلات عروقی نظیر آنوریسم مغزی، انسداد عروق یا ترومبوز وریدی (ایجاد لخته خون در ورید)
  • دلایل سرگیجه ها، سردردها، ضعف و دوبینی های دائمی
  • دلایل بروز تشنج و صرع
  • بعضی بیماری های مزمن نظیر ام اس
  • خونریزی مغزی در افرادی که دچار ضربه مغزی شده اند.
  • مشکلات غده هیپوفیز
  • مشکلات بینایی و گوش داخلی
  • هیدروسفالی

مغز و اعصابمقالات